Od grudnia bieżącego roku SPKL Cargo będzie mogło uruchamiać pociągi komercyjne z Gryfowa Śląskiego do Świeradowa Zdroju. Stało się to możliwe dzięki decyzji Urzędu Transportu Kolejowego. Umorzono natomiast postępowanie w sprawie dwóch innych tras, o które wnioskował przewoźnik – powodem jest opóźnienie ich rewitalizacji.
Trzy trasy, dla których
SKPL złożyło latem 2023 r. wnioski o otwarty dostęp, to: Kobierzyce – Piława Górna (linia 310), Jelenia Góra – Karpacz (linie: 308 i 340) oraz Gryfów Śląski – Świeradów Zdrój (linia 317). Decyzja Urzędu była pozytywna tylko w przypadku tej ostatniej.
UTK uzasadnił odmowę dostępu faktem, że linie do Piławy i Karpacza są na razie nieczynne. Co prawda ich zarządca – Dolnośląska Służba Dróg i Kolei – prowadzi na nich prace rewitalizacyjne, jednak w przypadku linii 310 mają one zakończyć się
dopiero pod koniec roku 2025, a na liniach 308 i 340 –
w pierwszym kwartale tego roku.
SKPL tymczasem złożyło wnioski obejmujące pięć rocznych rozkładów jazdy – od 2024/2025 do 2028/2029. „(…) decyzja w sprawie przyznania otwartego dostępu albo ograniczonego dostępu dotyczyć może jedynie linii kolejowych, które zostały wybudowane oraz oddane do użytku w dacie zaplanowanego kursowania nowej usługi przewozów pasażerskich” – podkreśla Urząd w uzasadnieniu, powołując się na zapisy Ustawy o Transporcie Kolejowym. Należy podkreślić, że według początkowych planów trasa do Karpacza
miała być gotowa już na początku bieżącego roku, a do Piławy – w jego połowie.
Pomyślnego rozstrzygnięcia doczekał się natomiast wniosek SKPL o otwarty dostęp na linii 317. Trasa do Świeradowa Zdroju została oddana do użytku
w grudniu roku 2023. Obecnie kursują na niej pociągi Kolei Dolnośląskich, uruchamiane w formule PSC (przewozów użyteczności publicznej). Dotujący je Urząd Marszałkowski nie skorzystał jednak z prawa do złożenia wniosku o badanie równowagi ekonomicznej, choć zgłosił (podobnie jak same KD oraz DSDiK) zastrzeżenia. Prezes UTK zapewnia, że zostały one uwzględnione.
Linie miały być obsługiwane codziennie 17-19 parami pociągów, kursującymi w takcie godzinnym. SKPL zastrzegł sobie możliwość obsługi wieloma różnymi typami spalinowych wagonów motorowych: czeskiej serii 810, SN82, SN83, SN84, SD85 lub dowolną inną jednostką spełniającą warunki techniczne, środowiskowe i eksploatacyjne. Pociągi SKPL będą pokonywały trasę Gryfów Śl. – Świeradów Zdrój w 21 minut. Odjazdy z Gryfowa będą odbywały się 35 minut po pełnej godzinie, a ze Świeradowa – 5 minut po niej.